Zeilen in een andere boot

21-09-2020

Dit weekend heb ik niks aan mijn grote reis gedaan, omdat ik het te druk had met zeilen in een andere boot.

Ik had dit weekend het ONK (Open Nederlands Kampioenschap) in de Rs Feva. Deze wedstrijd voeren we vorig jaar voor het eerst. Het is een erg gezellige wedstrijd, en we hadden er beide jaren veel plezier in.

Dit jaar was de wedstrijd in Medemblik aan het IJsselmeer. Ik reed er naartoe met de boten, samen met mijn coach en twee team genoten vanuit Breda. Bij vertrek hadden we wat problemen en viel de trailer van de auto, gelukkig reden we nog rustig en waren we nog in de straat. Voor de rest was voor ons de reis voorspoedig. Bij mijn maatje (degene waarmee ik in de tweemansboot vaar) , Sanne (die ook mee gaat op Masterskip) was de reis wat minder goed. Ze kwamen uit Goes, en over het stuk naar Bergen op Zoom deden ze al twee uur over. In de tijd dat wij al waren aangekomen en zij er nog niet waren, had ik de mast op de boot gezet. Toen zij na een tocht van 4 uur eindelijk aankwamen om 9 uur moesten we nog in het donker onze tent opzetten. Daarna gingen we in hoeverre dat lukte nog op tijd naar bed oor de grote wedstrijd de dag erna.

De volgende dag begon al redelijk vroeg voor een weekend 8 uur. We hadden wel het geluk dat we niet nog vanuit Breda hoefde te rijden. We hebben ons best gedaan om gezond te ontbijten, voor de grote wedstrijd. Ook pakte we een tonnetje met allemaal voedzame snacks voor tussen de wedstrijden in. Toen liepen we door naar de boot en gingen we optuigen. We gingen voor het eerst met onze nieuwe zeilen varen. Ook hadden we een nieuw bandje voor de onderlijkstrekker, wat het makkelijker zou maken om hem aan te trekken tijdens het zeilen.

Toen we het water op gingen hadden we veel wind. We hadden best wel een stuk varen naar de baan. We waren blij met de nieuwe zeilen. We moesten erg wennen aan de kortere golven waar je mee te maken krijgt op het IJsselmeer. Halverwege de weg naar de baan, viel onze giek naar beneden. Dit was omdat ons bandje van de onderlijkstrekker los was gegaan, waardoor het zeil los kwam van de giek. We schrokken beide verschrikkelijk. Terwijl Sanne (De stuurvrouw) het probeerde te fixen, singaleerde ik een rescue rib. Die kwam naar ons toe zodra hij ons zag en hield de boot vast vat het veel makkelijker maakte voor ons om het te fixen. Toen het eenmaal gefixt was waren we weer onderweg.

Eenmaal aangekomen bij de baan controleerde we onze zeiltrim met behulp van een andere boot uit ons team. Als snel klonk de toeter voor onze start. We hadden een goede start maar kwamen wel al snel in vuile wind van andere boten dus maakte een tack om daar weg te komen. Toen gebeurde het nog een keer, de giek viel er weer af. In een wedstrijd het was een nachtmerrie. We probeerde het ditmaal zelf te fixen aangezien hulp van een rib directe diskwalificatie betekende. Toch kwam er een rib ons wegslepen aangezien we in wedstrijd veld lagen. We fixten hem en deden er een extrs touwtje van onze coach bij. We deden de volgende wedstrijd wel weer mee.

De rest van de wedstrijden die dag waren niet heel goed, we moesten nog veel wennen aan de nieuwe golven en we hadden ons weekend gewoon niet. Maar we hoopte dat zondag een betere dag zou zijn.

Toen we van het water kwamen waren we erg moe, we ruimde de boot op en gingen douchen. Daarna gingen we met andere mensen uit ons team, wiens camper recht tegenover ons stond, avond eten. Daarna waren we allemaal zo moe dat we om half negen al naar bed gingen.

De wedstrijden de volgende dag gingen al beter maar nog steeds niet op ons niveau. We vonden het wel jammer, we hadden gehoopt in de top 15 te komen op ze'n minst. Maar dat lukte niet we zijn uiteindelijk 20ste geworden.

We zijn misschien dan niet zo goed geëindigd maar het was wel een superleuk weekend waar we veel hebben geleerd.

© 2020 Worlds Collide. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin