Shipstakeover

29-12-2020

Muiterij, wij nemen het schip over!

In de laatste week hadden we ship take-over. Wij,  de trainee's, nemen de leiding en wij sturen het schip. We bepalen zelf waar we naartoe varen en met welke zeilen, we bepalen de koers en de manoeuvres. Het enige wat we hoefde te vragen was als we het mainsail wouden hijsen. Natuurlijk vroegen we nog veel meer, want we hadden veel vragen en twijfels. Maar eigenlijk deden we het zelf. Ik was deckhand en kreeg van mijn bosun te horen welke zeilen we moesten hijsen, wat we moesten vouwen of welk onderhoud we moesten doen.

Na twee dagen wisselde de rollen en werd ik bosun. Dat was wel erg anders, ik hoorde van de kapitein wat ik moest doen en stuurde ik mijn deckies aan om het te doen. Ook moest ik elke dag een planning maken zodat we alles op tijd klaar hadden. En gijpen regelen met 5 mensen (ging een beetje fout, maar niemand is gewond geraakt). Ik was niet erg goed in bosun zijn. Maar dat was eigenlijk erg goed voor mij, want ik heb er veel van geleerd. Ik heb geleerd, dat ik het moet accepteren dat ik niet alles kan en het is okay als het niet helemaal goed gaat. Een van de crew zei altijd tegen mij, nadat ik wat down was omdat ik het niet helemaal goed had gedaan: " Het maakt niet uit, het is niet slecht om fouten te maken, je bent hier om fouten te maken en te leren. Er is niemand gewond geraakt toch? Dan maakt het niet uit."

Na de scheepsovername waren we terug in op onze ankerplek voor Sint Maarten, en hebben we de Wylde Swan weer veilig terug gegeven aan de Crew.

Op deze reis gebeurde het vaak, dat het de bedoeling was, dat we iets leerde van zeilen en navigeren, maar eigenlijk heb je meer aan iets anders wat je leert dan het zeilen zelf.

© 2020 Worlds Collide. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin