De NachtWachten

29-12-2020

Ook in de nacht moet het schip zeilende gehouden worden, dit deden we samen met zijn allen.

Elke avond had je wacht er waren 4 wachten

- 6 tot 8

- 8 tot 10

- 10 tot 12

- 12 tot 2

Elke wacht bestond uit basicly hetzelfde, er moet altijd iemand sturen en dat wordt elk kwartier gewisseld, hetzelfde geld voor lookout. Elk uur moet er een enineroom check gedaan worden, een deckcheck en een logbook. En kleine klusjes of lessen over dingen als eb en vloed, of zeilen, windrichtingen, navigeren. Je kan ook gewoon vragen stellen aan de mensen met wie je wacht hebt en ze zullen deze allemaal beantwoorden dus je leert erg veel tijdens wacht. En je moest gewoon het schip varende houden dus soms zeilen heisen en droppen of trimrondje.

Het sturen was aan het begin van de avond eigenlijk wel leuk, je bent erg bezig met het zeilen zelf en de macht die je voelt als jij een 400 ton schip van koers kan veranderen of juist tegen de golven stroom en wind die je willen draaien in op koers kan houden. Maar later op de avond wordt iedereen moe en wilt eigenlijk niemand meer sturen omdat je dan je moet concentreren. 

De lookout werd na een paar weken geïntrodueerd toen we echt op de oceaan kwamen. Als je op lookout bent ga je aan de rand zitten en kijk je naar het water, meestal gebeurt er niks. Dan moet je gewoon af en toe van kant wisselen. Maar soms hebben ze op de radar een schip gezien en moet je uitkijken of je die ziet. Waar het op neer komt is zeg het zodra je iets vreemds ziet. Dit kan wisselen tussen een erge bui verderop een schip iemand die overboord valt (niet gebeurd thank god) of een deckhand die om 2 uur 's nachts in een regenbui in zijn zwembroek ineens naar buiten komt  (wel gebeurd vreemd genoeg).  Ik vond Lookout wel leuk je hoefde alleen maar naar het mooie water te kijken, andere vonden het minder leuk.

De engineroom check moest ook elk uur gebeuren. Dan werden er twee mensen de engineroom in gestuurd eerst natuurlijk ff jas en trui uit want het is super warm en dan een koptelefoon op. Dan gaan eerste checken of er nog genoeg brandstof  in de dagtank zit, ookal varen we niet op de motor. Daarna check je de vetpot of hij nog vol genoeg is wat eigenlijk altijd zo is. Daarna check je de bar en temperatuur op port- en starboard side genarator. Daarna check je of de watermaker op goede temperatuur is. Dit doe je door je hand erop te leggen en als je na 5 secoden geen brandwond hebt is het goed. Heb je dat wel ga dan naar de officer off the watch naar de engineer en scheepsdoctor. Ik heb een keer meegemaakt dat ik mijn hand er niet 5 seconden op kon houden zo warm was hij en ik had een paar dagen rode strepen op mijn hand, dus beetje verbrand. Oeps! We hadden het gemeld en omdat we het op tijd aangaven kon het worden voorkomen dat het een probleem werd. Dan kom je de engine room uit en meld je "Engineroom check, check" aan degene die logbook schrijven.

Deck check is eigenlijk heel makkelijk. Je loopt een rondje over het deck en kijkt over alles is gecoild en opgeruimd, zo niet doe je dat. En je kijkt of er iets out of the ordinary is. Is dat zo dan meld je het of je lost het op. Dan kom je terug naar het achterdeck en zegt "Deck check, check"

Dan moet er ook nog logbook gebeuren. Je noteerd of er iets bijzonders is gebeurt, zoals een gijp een tack een zeil gehesen of gedropt, een fire MOB of abandon ship drill. Daarna noteer je welke zeilen opstaan, dan de koers COG Cours over ground. Dan een bijzonder compas wat altijd precies goed is volgens mij heet het CGS dan de magnetisch compas niet nooit echt klopt. En het weer dus de wind, helderheid, de zee en de lucht. 

Al met al leren we veel aanboord tijdens de wacht en zijn we druk bezig.

© 2020 Worlds Collide. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin